نقشه برداری کاداستر-حدنگاری املاک و محدوده‌ها-نقشه برداری ثبتی در تهران

نقشه برداری کاداستر-حدنگاری املاک و محدوده‌ها-نقشه برداری ثبتی در تهران

کاداستر در ایران معمولاً در بستر سیستم تصویر UTM انجام می‌شود. از آنجا که UTM یک سیستم تصویر جهانی است. که بر اساس آن، موقعیت مکانی هر ملک با مختصات دقیق و منحصر به فرد تعیین می‌شود. و چون درسیستم UTM به هر بخش از کره زمین یک زون منحصر به فرد اختصاص دهی می‌شود. می‌توان این سیستم را برای نقاط موجود در کل زمین در نظر گرفت. به همین جهت سیستم UTM بهترین انتخاب برای تولید نقشه در فرایند نقشه برداری کاداستر به حساب می‌آید.

در ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک، نقشه کاداستر به مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی. در مورد املاکی اطلاق شده که جریان ثبتی آن خاتمه یافته باشد. چه در دفتر املاک ثبت شده باشد و چه ثبت نشده باشد. به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک مشخص شده و ارتباط جغرافیایی آنها با یکدیگر نشان داده شود. و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجراء گردد.

نقشه‌برداری کاداستر برای کمک به تثبیت مالکیت، امکان مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر منابع و اراضی. کاهش دعاوی حقوقی بر سر مالکیت و حدود ملک، مدیریت بحران و نهایتاً ساده‌سازی امکان بروزرسانی اطلاعات و کاربری‌ها ایجاد شد. و امروزه به دلیل ایجاد یک بانک اطلاعات غنی از اطلاعات مالکیت. می‌تواند در حوزه‌های مالی مثل مالیات و عوارض املاک و مستغلات نیز سودمند باشد.

به طور کلی، نقشه برداری کاداستر نوعی از نقشه‌برداری ثبتی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور. و توسط کارشناسان نقشه‌برداری ثبتی و یا کارشناسان نقشه‌بردار برون سپار با برداشت دقیق حدود ملک. با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات یکپارچه حقیقی و حقوقی اراضی در بستر کاداستر انجام می‌شود.